Většina lidí využívá poskytování elektronických služeb na základě smlouvy s telefonním operátorem. Tyto služby jsou zpravidla hrazeny v pravidelných zúčtovacích obdobích.
V případě neuhrazení částky za vyúčtované služby ve lhůtě splatnosti je poskytovatel povinen účastníka na tuto skutečnost prokazatelně upozornit a stanovit novou lhůtu minimálně 1 týden od dodání upozornění – např. formou písemné upomínky.
Někdy se můžeme setkat s tím, že vyúčtovaná celková částka za takovéto období výrazně přesáhne obvyklou sumu a my se domníváme, že došlo k nějakému omylu nebo pochybení na straně operátora.
V případě, že zákazník s vyúčtováním nesouhlasí, má z pozice spotřebitele právo bránit se reklamací. Reklamaci je podle zákona třeba podat bezodkladně nejdéle do 2 měsíců od dodání vyúčtování za poskytnutou službu.
Způsob uplatnění reklamace musí být upraven ve smlouvě za poskytované služby. Nejspolehlivějším způsobem je v tomto případě písemné podání, u nějž spotřebitel je schopen předložit doklad nebo záruku, že bylo adresátovi doručeno např. prostřednictvím doporučeného dopisu. V tomto podání by mělo být uvedeno číslo faktury, kterou reklamujete a datum, kdy byla vyhotovena. Dále je vhodné uvést a prokázat důvody, pro které spotřebitel s vyúčtováním nesouhlasí např. lze přímo poukázat na vyúčtované služby, o nichž se domnívá, že mu byly vyúčtovány nesprávně nebo neoprávněně, vyčíslit částku, o níž se domnívá, že mu má být vrácena a uvést způsob, jakým má být operátorem poukázána. Lhůta pro vrácení rozdílu ceny v případě kladného vyřízení reklamace je 1 měsíc.
Poskytovatel elektronických služeb je povinen reklamaci vyřídit nejpozději do 1 měsíce od doručení, v případě, že pro vyřízení je nezbytná komunikace se zahraničním provozovatelem, prodlužuje se tato lhůta na 2 měsíce.
Pokud je reklamace operátorem zamítnuta, je možné podat u Českého telekomunikačního úřadu návrh na zahájení řízení o námitce. Lhůta pro podání je zákonem stanovena na dobu 1 měsíce od doručení vyřízení reklamace nebo marného uplynutí lhůty pro její vyřízení.
Rovněž pro dobu řízení o námitce lze žádat Český telekomunikační úřad o odložení lhůty splatnosti až do jeho ukončení. S podáním námitky proti vyřízení reklamace je spojen správní poplatek ve výši 100,-Kč.